Plánování... Kambodža

Hodně lidí se mě ptá, jak si můžu naplánovat výlet na druhou stranu světa. Jak to dělám? Jak mě to může bavit? Proč nejedu s cestovkou? Proč si zbytečně komplikuju život. A v neposlední řadě, proč právě třeba Kambodža. Čím se vlastně řídím? Co mě to vůbec napadá.

Odpovědí je hodně. Jak to dělám? Je to docela zdlouhavý proces, takže hodně pomalu. Proč nejedu s cestovkou? Protože bych jim vyhodila peníze za něco, co bych třeba ani nechtěla vidět a navíc bych to musela absolvovat s ostatními lidmi, co mluví stejnou řečí. Proč právě Kambodža? Jelikož je tam Angkor Wat. :D Žádný jiný důvod to nemá. Já prostě miluju starověké stavby. A pokud máte hlavní atrakci, kterou tam chcete vidět za každou cenu, potom je čtvrtina problémů vyřešená.


Další nezbytnou polovinou plánování je letenka. Takhle jsem si seděla u počítače a čirou náhodou jsem koukala na ceny letenek do Siem Reapu. Je to nejbližší město v Kambodže právě u zmiňovaného Angkoru. Letenky se pohybují mezi 18 000,- až 20 000,- zpáteční. Jsem naučená díky letu z Aljašky domů, že člověk skutečně nechce trávit dlouhé hodiny na cestách. Takže místo abych si koupila levnější letenku do hlavního města Phnompenh, tak jsem chtěla právě Siem Reap. Ještě tu byla mnohem levnější varianta letět do Thajska, přesněji do Bangkoku, ale na cestovatelských fórech jsem si našla, že bych musela trávit skoro celý den v autobusu, než bych se dostala do Siem Reapu. V té době jsem ještě nevěděla, jestli pojedu sama nebo přece jenom někdo bude se mnou. Takže se mi jako mnohem schůdnější varianta líbila ta letenka do Siem Reapu. Nevím, jak se mi to povedlo, ale i s kartovým převodem jsem dala za zpáteční letenku 15 100,- . Ano, mohla jsem mít letenku za 11 000,- do Bangkoku, ale pro mě prostě bylo lepší zaplatit si dražší letenku, než se trmácet v autobuse.

Co dál. Máme letenku a ubytování by to chtělo. Prohlížela jsem si nejdřív samozřejmě možnosti na couchsurfingu, protože jsem chtěla využít především poznávání kultury místních lidí, ale nikdo mi tam nepřišel právě nejpravděpodobnější. Většina z nich se nacházela na jiných místech. Přišel na řadu booking.com, kde je samozřejmě výhoda toho, že se člověk může podívat na recenze. Ubytování na týden v Kambodže se pohybuje od 715,- (což jsou takové ty hostely bez soukromí) až v podstatě k těch 5* hotelům. :D Já jsem se rozhodla pro zlatý střed. A tak budu za ubytování platit 1200,- na celý týden v 3* hotýlku, co je 5 minut autem od Angkoru. Slyšíte správně. Není to na noc, ale na týden. Kambodže je velmi chudá země.

Když mám vybrané ubytování, většinou následuje Instagram aplikace. Ať už letím kamkoliv, nejdřív člověk musí vědět, co tam chce vidět a není nic lepšího než autentické fotky ostatních lidí. Díky tomu jsem si taky byla schopná vybrat místa, co chci vidět jako Kulen Mountain National Park, Floating Village, Siem Reap Royal Gardens, Crocodile Farm, Butterfly Center, Buttefly Restaurant. A ještě další místa, která jsem postupně z mého seznamu musela vyškrtávat, protože se nacházela daleko a já nechci cestovat skrz celou zem. Chci zatím bydlet sama v jedné oblasti a podnikat jednodenní výlety, už jenom proto, že nemám nejmenší tušení, jestli mi to jako solo-cestovatelce bude vyhovovat.

A když má člověk vybraná místa, samozřejmě se musí podívat na finance. Musím si zjistit, kde se kolik platí za vstupy. Pokud chci do restaurace, tak jak moc se platí za jídlo. Jaká je cenová relace suvenýrů. Doprava do těch určitých míst a v neposlední řadě, co si vyměnit za peníze. :D Kambodža je na tohle strašně jednoduchá. Jsou tam samozvaní taxikáři na motorkách nebo tuk-tuk řidič. Pro lidi, co netuší, o co jde. Tohle je zmiňovaný řidič.


Tím si lidé vydělávají. Cesta kamkoliv se pohybuje mezi 1-2 dolary. Takže už bychom měli kam chceme jet, kde budeme ubytovaní, co tam uvidíme, kolik si sebou vzít peněz na vstupy a cesty. Ještě by to chtělo vyřešit, jak budeme komunikovat s druhou polovinou světa. Už to tak bývá. :D Ano, i já mám rodinu, která bude chtít vědět, jestli ještě pořád žiju a někdo mě neunesl. :D A protože je Kambodža zcela jiný kontinent, můžu si být jistá, že tam mají úplně jiné zásuvky a elektrický proud. Nutná koupit redukce, abych si vůbec mohla nabít telefon a foťák, pokud bude třeba. Kde ji koupit? Samozřejmě v obchodech, kde se prodává elektro. Je to záležitost kolem 300,-.

Takže dovolená naplánovaná a určitě to vypadá, že není co dalšího řešit, ale jak říkám. Tohle všechno je jenom začátek. :D Pokud letíte kamkoliv, je potřeba si zjistit, jaká je vízová povinnost do státu, kam jedete a samozřejmě, že do Kambodže jsou třeba víza. :D Takže si vesele na seznam můžete připsat focení u fotografa a vyplňování víza. :D Já strašně ráda všechno řeším online, takže mě jenom potěšilo, že si ho můžete vyplnit dopředu a taky vám přijde schválená žádost na email.

No a je tady to nejlepší. Přece jenom chcete být obeznámeni o tom, jak se dostat na místa, která jste si vybrali. :D Takže jeden z nejnáročnějších kroků pro mě je jeden z těch nejposlednějších. Alespoň zhruba mít ponětí, jak se dostat na místa, co chcete vidět. :D Vzpomínáte na můj orientační nesmysl?  Tady nastávají ty dlouhé hodiny, co člověk sedí u googlemaps a hledá, jak daleko to je od místa, kde jste ubytovaní. Jak dlouho zabere takový výlet. Jak se do určité části města dostat. Může vám to přijít zvláštní, ale pokud mě tuk-tuk vysadí uprostřed ulice, musím vědět, jak se nasměrovat správně. :D Zcela jasné mi je, že pokud v Siem Reapu vystoupím na trhu a je to 15 minutová chůze k zahradám, tak to bude hodina s mým blouděním a ještě polovinu cesty půjdu na opačnou stranu. :D Takhle já funguju. :D :D

Letos v Itálii mi kamarádka poskytla úplně perfektní řešení. Triadvisor aplikace v mobilu. Chytrá věc, která vám otevře mapy, přestože nejste v okolí žádného internetového spojení. Haha. Konečně to vypadá, že se mi blýská na lepší časy. :D To znamená, že bych se nemusela ztrácet. :D Uvidíme, jak to nakonec dopadne a jestli to bude k něčemu dobré.

No a konečně je tu poslední věc. :D Zjistit, jaké je počasí v místě, kam chcete vyrazit. Je určitě jasné, že já odtud budu odjíždět v tuhých mrazech a v Kambodže bude 33 stupňů. :D Takže člověk tomu musí přizpůsobit garderóbu. Nebo spíš zimní svetr vyměnit za 2 trička a kraťasy. :D Dokonce si zahrávám s myšlenkou, že bych si možná koupila i šaty. :D Ale to mě brzo přejde. Kdo mě zná, moc dobře ví, že poslední šaty jsem na sobě měla na maturitním plese. :D :D

Snad jsem vám poskytla pár informací o tom, jak funguje moje plánování. A pokud jste dávali pozor, potom jste se s počítáním vešli do 20 000,- za celou dovolenou na 10 dní. Někomu se to může zdát hodně. Někomu to může přijít hrozně levné. Já mám dojem, že je to tak normální střed. Rozhodně to nejsou vyhozené peníze a určitě to bude za to stát. :D

Komentáře

  1. Ivco a co nejake ockovani? To resis? Lucka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Kambodže nic vyloženě nařízeného není. Všichni doporučují na různých serverech hlavně žloutenku A+B a břišní tyfus, pokud člověk má v plánu být mimo turistické oblasti. A protože jsem zdravotník, tak my musíme mít očkované žloutenky. Ten břišní tyfus neřeším, protože si říkám, že nejsem až takový blbec abych nějak hazardovala a jedla něco, co se mi nebude líbit vzhledově. Tam je prý nejdůležitější jíst co nejvíc věcí, co jedí místní a ne v turistických restauracích. A přidávat si hodně chilli, aby se vypálili bacily. A já chilli miluju. Takže si myslím, že to nebude problém. :)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky